Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.03.2011 18:22 - ИВО ИНДЖЕВ: ЕДНИ ХОРА В РЕДАКЦИИТЕ СА ВЗЕМАЛИ ПО ДЕСЕТКИ ХИЛЯДИ ЛЕВА ЗА ОБИКНОВЕН ЖУРНАЛИСТИЧЕСКИ ТРУД
Автор: doraapostolova500 Категория: Политика   
Прочетен: 1455 Коментари: 2 Гласове:
1



Иво Инджев: Едни хора в редакциите са взимали по десетки хиляди лева за обикновен журналистически труд коментари/23 1 март 2011, 14:45
София, България изпрати на приятел image image image image image Иво Инджев с Огнян Стефанов: Не на чуковете! Главни редактори вкупом минават на страната на новите победители и се нареждат на софрата на властта, каза в интервю за БЛИЦ популярният журналист Иво Инджев, който миналата седмица отново влезе под прожекторите заради изненадващия спор на вицепремиера Цветан Цветанов с бившите му работодатели от бТВ. Чак във Вашингтон разбраха как съм уволнен от бТВ, тук се правят на ощипани, коментира Инджев. За него по-важен е въпросът защо никой не разследва порочните практики в медиите - те ли са единствената чиста и некорупционна сфера в България? Да припомним: към скандалите около силовия вицепремиер Цветан Цветанов миналата седмица се прибави и медийна интрига. В сутрешния блок на бТВ той настъпи водещите, че “май ги е страх да не ги уволнят и тях като Иво Инджев” и ответната реакция не закъсня: от ръководството на телевизията поискаха министърът “да се запознае с фактите и да намери правилната форма да поднесе публично извиненията си на медията и нейната аудитория”. Иво Инджев е освободен по негово искане, настояват шефовете на на бТВ.

Цветанов се измъкна с позоваване на публикуваните от първо лице обяснения в книгата на Инджев "Президент на РъБъ" и изчетка опонентите си, че изпитвал респект към тях, затова им гостувал в сутрешния блок. Те обаче останаха гневни: “Министърът на вътрешните работи Цветан Цветанов не се извини на медията за недобронамерения коментар срещу бТВ, изговорен в собствения й ефир. Вместо обяснение в писмото си Цветанов обяснява, че чете вестници и им вярва, защото би трябвало в тях да се пишат само проверени неща. Цветанов признава, че е направил коментара си на база "многобройни публикации", а не както се очаква от министър на вътрешните работи - в следствие на проверка на факти и документи. Цветан Цветанов не уточни кои печатни медии чете с такава безкритичност. По-рано в предаването "Тази сутрин" самият Цветанов припомни, че е чел за себе си, че е тежко болен и че има извънбрачно дете", злобничко напомни водещата.

Потърсихме за коментар бившия водещ на популярното обзорно предаване “В десетката”. Ето какво каза той:

- Това е донякъде вярно, но с уточнението “под политически натиск” – пише го и в доклада на Държавния департамент за нарушението на правата на човека в България през 2006 година. Чак във Вашингтон са разбрали, че е под политически натиск и се ангажират с тази оценка, а в бТВ продължават да твърдят, че аз съм си отишъл ей така, защото ми е било кеф”.

А иначе формално е вярно, защото написах заявление за напускане след един истеричен разговор с Люба Ризова, който съм описал подробно в книгата си. Тя ме заплаши с уволнение и каза, че сваля предаването ми от ефир в типично комунистически маниер. Много се извинявам, Люба Ризова не минава за комунист, но така беше.

Вероятно са й наредили да подходи по този начин?
- Аз разбирам, че са й наредили, но много се извинявам, това е изключително нагло - да се твърди, че аз едва ли не сам съм си тръгнал. Тя се обади и ми държа тон ден и половина след предаването за имот на Първанов. И аз питам, ако не е имало натиск от президента, защо тогава четоха в новините изявлението му по адрес на един журналист, който работи в същата телевизия, вместо да отделят минутка или две, като за всяка друга новина. Защо направиха специално предаване, за да обяснят как аз не съм бил прав, а президентът, обратно - бил невинен. Аз разполагам със запис на предаването и мога да го предоставя на всеки, който прояви интерес.

И сега излиза, че всички тези неща нямат никакво значение, а има значение само, че съм се разписал на едно искане за напускане. Така ли излиза? Тези хора са просто...

Как ти звучи това, че се изправиха срещу Цветанов и му искат официално извинение?
- Ами изрепчиха се, защото виждат, че той си отива.

Възползват се от скандалите около него?
- Естествено. Така се качват на печелившия кон. Който и да е следващият във вътрешното министерство, те са с него. Затова са вече толкова смели. Да не говорим колко неща още знам Но ще си отворя устата в подходящ момент по подходящия начин. Пазя си документите, защото пиша нова книга, от която много неприятно ще им стане на някои хора.

Показателно е, че в бТВ никой не говори за това. Да не би аз да съм единственият, който е бил подложен на натиск от Първанов?

Според теб от какво е провокиран интересът към твоето отстраняване от ефир в този момент?
- Аз също бих задал въпрос защо Цветанов чак сега се сети да го каже. Вярно, че е първият политик , който говори по въпроса, но той просто преразказва мен. Моята дума срещу тяхната. Но и да не бях заставен да напусна, в момента в който те ме предупредиха, че ме свалят от ефир, аз щях да спра да работя за тези хора. Не съм като някои колеги, които могат цяла година, след като ги свалят от екран, да не обясняват защо и да си получават заплатите.

Просто реших, че няма причина да оставам в телевизия, в която са взели страната на един политик и казват, че е прав, защото той самият казва, че е прав, а те не проявяват ни най-малко усилие да проверят дали случайно не е прав; дори не дават думата на засегнатата страна, макар да ме обвиняваха в компроматна война. Точно това се казваше в декларацията на президента, която четоха от “а” до “я” в новините. На 8 октомври Юксел Кадриев я чете и му я даде същата тази Люба Ризова, която сега се прави на ощипана.

Извинявай, но коя новинарска медия чете декларация срещу журналист от същата медия, а не я предава с информация по новинарски? Те я четоха така, сякаш някой обявява война на някого, в случая президентът на Иво Инджев? Това не е ли достатъчно човек да разбере откъде идва сигналът за нападение?

И защо етичната комисия прецени, че Иво Инджев не е извършил никакво нарушение три дни след предаването, а в новините на бТВ това изобщо не беше съобщено, все едно, че няма такава новина? Вместо това върху това решение направиха извънредно предаване в сутрешния блок на Бареков, в рубриката за култура в 9 часа. Извънредно, без да го анонсират. Само че аз разбрах и се обадих в студиото. Имаше трима души там и аз се опитах да ги репликирам – Бареков, Люба Ризова и Венелина Гочева. Накрая ме изключиха, защото се опитах да ги попитам защо са се събрали хора като Венелина Гочева, която говори от името на Първанов? Тя с това започна своето участие в студиото: че Първанов бил много зает, че не можел еди-какво си.

Аз се включих и попитах: “Това ли е говорителят на президента, защото той си има такъв?” И Държавният департамент написа че Иво Инджев е напуснал след политически натиск, а те продължават да твърдят, че няма такова нещо.

Принципно е вярно, че съм напуснал с убеждението, че с тези хора не мога вече да бъда “едно семейство”. Те не само че не ме защитиха, ами приеха публично версията на Първанов. В един спор те взимат страната на политика, на силния. А не страната на своя колега. Както направиха от Нова телевизия, защитавайки Коритаров в сходна ситуация.

Малко бъркаш, струва ми се – Коритаров бе освободен без обяснения.
- Но преди това му дадоха думата и той дни наред говори от екран, без да го уволняват.

Нека разширим картината – докъде може да стигне зависимостта на медиите от властта?
- Аз съм написал за това в блога си, като реакция на едно тревожно съобщение на „Репортери без граница”, които най-после бият камбаната за нещо, което всички тук си знаем. Цялата работа е в това, че българските медии наистина са превзети. Писал съм за това и в книгата си и ако оттогава досега нещо се е развило, то е само за разпределение на влиянието върху медиите и в технологиите. А всъщност българките медии ги няма. Те са готови да клекнат на който е по-силен. И най-голямото доказателство, че съм прав, е липсата на дебат за това.

Българските медии систематично отказват да разговарят за свободата на словото. Което е огромен скандал. Това е едно от най-големите табу в България, както е да кажем руското влияние и неговата пета колона, както са лобистките интереси на силните на деня, които си преразпределят териториите.

Къде виждаш изход от това положение?
- Искам да задам един въпрос: как е възможно в България да се разследват бивши премиери, бивши и настоящи министри, хора от правосъдната система, данъчните, митничари, служители, каквито се сетиш. А няма нито едно разследване, нито една проверка в медиите? Защо медиите се третират като единствената чиста, некорупционна сфера в България? Ами отговорът е – защото те вкупом минават на страната на новите победители и са склонни да бъдат употребявани.

Кого обвиняваш - главните редактори?
-
Ще припомня един изключително смешен и показателен пример: главните редактори тръгнаха да питат министър-председателя кой им е собственик. Извинявай, това е цирк “Буш” – да си главен редактор на един вестник и да идеш заедно с други главни редактори при току-що встъпилия във власт министър-председател да му целунеш ръка под предлог, че искаш той да ти отговори кои са собствениците на медията, в която работиш! Това беше една унизителна сценка, разигравана с цел.

Аз питам кога ще направят една проверка какви хонорари са плащани за правенето на ПР на тези, които сега командват България. Защо има едни хора в редакциите, които са взимали по десетки хиляди лева за обикновен журналистически труд? Ние знаем какви хонорари и заплати получават редовите журналисти. Защо определени хора около президента Първанов фигурират във всички инициативни комитети, когато трябва да се издигне някаква кандидатура? Защо тези хора, които дори не пишат за „богати”, както се смята издания, са получавали гигантски хонорари? Защо тази тема е табу? Ако се разнищят нещата, ще се види как е купувано влиянието на професори, на видни историци, мастити общественици. Когато един академик ти каже нещо добро за определен човек в авторитетен вестник, това тежи. И то се заплаща – с пачки, не с отделни левове.

Нека се огледаме за тези неща и да се покаже как се купува влияние в България.

 Намекваш за закононарушения – защото има конкретен текст за търговията с влияние в НК...
- Аз не мога да говоря с юридически понятия. Но тези хора, които са постоянно присъствие на софрата на властта и са в инициативните комитети на Първанов, трябва да се проверят и да се види, че за обикновени статии, за които други взимат най-много по 100 лева, те са прибирали по 10 000 лева.

Имена ще посочиш ли?
- Това е известно, не го знам само аз. Но ако кажа имена, ще излезе, че им завиждам, защото не съм се класирал на тази софра. Обаче това е истината. Така се купува влияние. И цялата кампания за АЕЦ „Белене” трябва да се разглежда в такава светлина - една страна има интерес да е в България на всяка цена и казва че повече стотинка няма да плати. А в същото време милиони се плащат на ПР кантора.

Мафията у нас е много особена, защото следва интересите на друга държава. В повечето страни мафията е поне патриотична. У нас, за да те признаят, трябва да се изкажеш в полза на чужда държава или че си нещо друго. Аз предизвиквам - нека излезе някой да ме опровергае. Не знам как е в Бутан или в Непал, но за Европа съм сигурен, че няма такава държава – в момента, в който някой каже нещо срещу тази чужда държава, да го обявяват за демон или най-малкото за предател.

Как ще завърши спорът за теб между Цветанов и бившите ти работодатели?
- Това е изключително позорна позиция на бТВ, те не веднъж са правили неща, за които трябва да се срамуват. Но ако продължават да копаят в тази ниша, нищо добро не ги очаква. Не искам това, което казвам, да звучи заплашително, но истината рано или късно ще стигне до тях. А около тях има такива игри, които са просто грозна картинка. И ще им бъде много неприятно. Предизвикват ме и ме замесват по един абсолютно недостоен начин. То е като изнасилването, когато насилникът казва: “Да не си била с къса пола”. Понеже не могат да се аргументират, излизат с номера, че аз сам съм напуснал. И дават думата на президента да ме унижи допълнително.

Самият Първанов се държа недостойно тогава. Той направи изявление, че аз никога с нищо не съм го уязвил, което бе лъжа пред обществото. Защото малко преди това няколко пъти бях казал от екрана Първанов да не награждава писателя Петър Христозов с орден "за големи заслуги към българската култура", тъй като той се хвалеше публично, че е генерал от руското Главно разузнавателно управление (ГРУ). За такова нещо той по-скоро би трябвало да бъде обявен за национален предател, като шпионин. С този мой призив аз положително съм вбесил допълнително Първанов. И между впрочем това бяха последните думи в предаването на 8 октомври - " Г-н президент, не награждавайте  един бивш генерал от ГРУ с български орден!". Но аз тези неща ще си ги запазя за новата книга.
 
Кога излиза тя?
-
Скоро. Като пукне пролетта.



Интервю на Лили Тодорова, БЛИЦ



Гласувай:
1


Вълнообразно


1. kostadin - Всички ви се ще да ви предложат и по ...
29.01.2013 14:36
Всички ви се ще да ви предложат и по повече от 10 000 все пак инфлацията е голяма
цитирай
2. apostapostoloff - Книгата му, като всички
29.01.2013 16:13
български книги, ще излезе в тираж от 200 екземпляра. Ще се продадат 17 книжлета и това ще предизвика смут и паника в Европа и САЩ. Истински ужас!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: doraapostolova500
Категория: Политика
Прочетен: 1585395
Постинги: 380
Коментари: 907
Гласове: 236
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031